Musiken är min drog

Publicerad i YA den 7 januari 2008



Det händer ofta att jag ändrar åsikt om saker och ting. En dag kan jag tycka att skolan är guds gåva till människan, en annan dag vill jag bara springa därifrån. Ibland tycker jag om kanelknäckemackor, ibland inte. Saken är den, att det beror väldigt mycket på vilket humör jag är på. Något jag däremot tycker om, hur jag än mår, är musiken. Det kvittar om jag har haft världens sämsta dag eller om jag svävar på moln, det finns alltid någon musik som passar in på mitt sinnestillstånd.

Just nu sitter jag och lyssnar på Jocke Berg's ljuva stämma i högtalarna. Minnen blixtrar till från den 6 december då jag och några tusen till var på Olympen i Lund för att se vårt älskade band Kent. Det kunde inte bli annat än perfekt med ett fullsatt Olympen, en spektakulär ljusshow som lös starkare än solen och månen tillsammans och en avslutning i ett feberrus till tonerna av Mannen i den vita hatten (16 år senare) och ett regn av konfetti i guld. Någonstans mitt i konserten spelade de En timme en minut och just där, ville jag stanna för evigt.

Musiken har i alla tider fört människor samman från världens alla hörn och kanter. Jorden runt dansar sig ungdomar svettiga på dansgolv just nu, i detta ögonblick. Miljontals män och kvinnor klappar händerna på konserter till stjärnor som är både kända och hittills okända. Musiken ger en samhörighet, tröst, lycka, mod och hopp. Framförallt hopp. Jag kan känna så otroligt mycket under en låt, under endast tre minuter kan jag känna tusen olika saker. Det kan göra så ont i hjärtat att jag faktiskt tror att det håller på att gå i sönder. Jag kan känna igen mig så mycket i låttexter att det blir läskigt. Mitt hjärtas dagbok får plötsligt melodier och jag sitter där förundrad över hur musiker lyckas gång på gång. Jag behöver ingen amfetamin, kokain eller något annat för att få mitt rus. Musiken är min drog.

Kommentarer
Postat av: Elly

Eftersom att du säger att jag aldrig kommenterar så gör jag det nu! :D Läste din krönika efter träningen ikv, och den var ju så man fick gåshud. Du är helt underbar min stjärna! E

2008-01-08 @ 21:33:02
Postat av: Charlotta

Fin blogg, Sandra. Särskilt gillade jag din beskrivning av konserten med Kent! Fin liknelseen- "spektakulär ljusshow som lös starkare än solen och månen tillsammans" Fortsätt så!

2008-01-09 @ 11:47:41
Postat av: Anonym

ibland blir man rädd att alla fina meningar tagit slut, men icke.. --> 'mitt hjärtas dagbok får plötsligt melodier'

och hamngatan kan vara allt bra rolig ibland va?

2008-01-09 @ 19:33:44
Postat av: Anonym

synd bara att det heter "lyste" och inte "lös". och vadå "fin" liknelse med "solen och månen tillsammans" - känns det inte lite överdrivet klyschigt?! jo.
nej, jag vill faktiskt inte alls påstå att du är någon stjärna som skribent - en krönika ska både vara personlig OCH sedan utvecklas till något allmänt, men du skriver nästan bara om dig själv.

2008-01-09 @ 21:21:13
Postat av: sandy

till anonym: jag har aldrig påstått att jag är någon lysande skribent. jag fick en chans att börja skriva i en tidning, och det är jag fortfarande jätteglad över och kommer att fortsätta med så länge dom gillar mina texter. någonting bra måste där vara om dom nu publicerade den? det är ditt val att läsa mina texter, jag tvingar inte dig.

Postat av: ma

du är en stjärna älskling! du vet.

2008-01-10 @ 19:08:04
URL: http://mariao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback